Årets forbundsting arrangeres av Norges Gymnastikk- og Turnforbund på Thon Hotel Storo i Oslo. I denne saken kan du følge Forbundstinget 2026.
Du finner saksdokumentene her.
Se invitasjon til forbundstinget her.
Tingsaker
Det er mange saker som behandles og vedtas på et forbundsting. Her kommer oppdateringer om saker under årets Forbundsting.
SAK 6A-1: Fremtidig krets-/regionstruktur i NGTF
Redaksjonskomiteens forslag:
Neste forbundsstyre viderefører prosessen med organisering av regionale ledd med utgangspunkt i grunnlagsdokumentet, og sikrer god dialog og involvering fra kretser, klubber, ansatte og medlemmer med minimum 2 strategi samlinger, 1 pr år.
I tillegg til at det settes på agendaen til ordinære kretssamlinger med forbundet.
Forbundsstyret utarbeider en konsekvensanalyse i saken, der ett eller flere pilotprosjekter i samarbeid med aktuelle kretser, som kan inngå som elementer i vurderinger.
Forbundsstyret etablerer en eller flere pilotprosjekter i èn region i løpet av neste tingperiode, i samarbeid med aktuelle kretser, for å teste modellen og gjøre justeringer.
Forbundsstyret legger frem sak for forbundstinget i 2028 med forslag til videre fremdrift.
Dette vedtaket innebærer ikke endelig vedtak om ny krets-/regionstruktur.
Forslaget ble vedtatt med 106 stemmer for og 6 mot.
SAK 6A-2: Kursøkonomi
Forbundsstyret bes gjennomføre en prosess for å forenkle økonomimodell og rutiner knyttet til kursgjennomføring. Kretslederne skal involveres i prosessen. For det tilfelle at det er flertall i kretsene for en ny løsning, besluttes ordning av forbundsstyre og gjøres gjeldende fra og med 01.01.2027.
Forslaget ble vedtatt med 111 stemmer for og 2 mot.
SAK 6B-2: Forslag fra Tromsø Turnforening – Innspill til Forbundsting NGTF vedrørende støtte og satsing RG Tropp
Forslaget oversendes Forbundsstyret og Teknisk komite Rytmisk Gymnastikk for videre oppfølging og behandling.
Forslaget ble vedtatt med 76 stemmer for og 37 mot.
SAK 6 B-3: Lovforslag fra Viken og Oslo Gymnastikk- og Turnkrets -Deltagelse på NGTFs forbundsting
Forslag til vedtak:
Møterett, talerett, forslagsrett og stemmerett på forbundstinget, §12 (2) b endres som følger:
b) To representanter fra hver krets.
For kretser 26-50 klubber gjelder 3 representanter.
For kretser 51 eller flere klubber gjelder 4 representanter.
Forslaget ble ikke vedtatt med 69 stemmer for og 43 mot. (Forslaget var en endring i loven og trengte 2/3 flertall for å bli vedtatt)
SAK 6 B-4: Forslag fra Oslo Turnforening -Retningslinjer representasjon
Forslag til vedtak:
Punkt 1: Forbundsstyret utarbeider et forslag til særskilt sanksjonsregelverk for brudd på representasjon i regi av NGTF, herunder opprettelsen av et særskilt sanksjonsutvalg, som legges fram ved neste forbundsting. Inntil slikt sanksjonsregelverk er vedtatt av forbundstinget, kan ikke forbundsstyre utestenge utøvere fra landslagsaktivitet og annen organisert trening, representasjon på konkurranser, stevner mv. i regi av NGTF ved brudd på forbundets regler og retningslinjer i mer enn én måned. Krav og kriterier, herunder begrensninger, for uttak til landslag, konkurranser stevner mv. som medfører at en utøver allerede før uttaksprosessen er påbegynt ikke har mulighet til å bli tatt ut til landslag, en konkurranse, et stevne mv. sidestilles med utestengelse som nevnt i første punktum.
Punkt 2: Forbundsstyret vurderer sak FS-41/24-26 på nytt i samsvar med punkt 1, herunder vurderer å oppheve utestengelsen av den aktuelle utøveren.
Punkt 1 ble vedtatt med 88 stemmer for og 25 mot, og punkt 2 ble vedtatt med 90 stemmer for og 23 mot.
SAK 6 B-5: Forslag fra Njård -Endring av modell for dekning av reisekostnader for dommere ifm. norgescup, rytmisk gymnastikk
Endringsforslag fra Asker Turn:
Forbundstinget vedtar å endre modellen for dekning av utgifter til reise, diett og overnatting for dommere ifm. Konkurranser i ngtfs regi for alle grener underlagt forbundet slik at disse utgiftene deles likt mellom arrangør og forbund. Endringen foreslås innført fra 1.1.2027 og at dette innarbeides i forbundets budsjetter fra og med 2027.
Forslag fra Njård:
Forbundstinget vedtar å endre modellen for dekning av utgifter til reise, diett og overnatting for dommere ifm. norgescup i rytmisk gymnastikk slik at disse utgiftene deles likt mellom arrangør og forbund. Endringen foreslås innført fra 1.1.2027 og at dette innarbeides i forbundets budsjetter fra og med 2027
Forslagene ble ikke vedtatt med 107 stemmer mot og 5 for.
SAK 6 B-6: Forslag fra Njård -Økning av dommerhonorar alle grener
Forslag til vedtak:
Forbundstinget vedtar å endre teksten i «Plikter og rettigheter for dommere i NGTFs konkurransegrener» pkt. 12, som omhandler dommerhonoraret, til det følgende: Dommerne har følgende rettigheter:
12. Arrangør betaler dommere kr. 1 500,- i honorar når de dømmer 8 timer eller mer, kr.1 250,- når de dømmer 4-8 timer og kr. 600,- for under 4 timer. Tiden regnes fra dommermøtets start til premieutdelingen begynner. Grensen for innrapporteringsplikt for hver arrangør er kr. 10 000,- i løpet av et kalenderår. Dommere som har eget firma/enkeltmannsforetak kan sende egen faktura til arrangøren. Det foreslås at endringen innføres fra 1.1.2027 og at dette innarbeides i forbundets budsjetter fra og med 2027.
Forslaget ble ikke vedtatt med 97 stemmer mot og 14 for.
SAK 7 A: FASTSETTE FORBUNDSKONTINGENT
Forbundsstyret foreslår at forbundskontingenten beholdes uforandret med kr. 230,- pr. medlem
Forslaget ble vedtatt med 110 stemmer for og 2 mot.
SAK 7 B: FASTSETTE KONKURRANSELISENS
Forbundsstyret foreslår:
– Kravet til konkurranselisens fjernes for 9-10 år, det vil si at konkurranselisensen først blir obligatorisk fra fylte 11 år. Det vil fortsatt være mulig å kjøpe denne lisensen for 9-10 år som en frivillig ordning.
Forslaget ble vedtatt med 106 stemmer for og 6 mot.
– NGTF tilbyr en frivillig lisenskategori med utvidet dekning som så langt som mulig imøtekommer ønsker og behov som er meldt inn. Forbundsstyret gis fullmakt til å fastsette pris basert på kostnaden for forsikringsordningen.
Forslaget ble vedtatt med 110 stemmer for og 3 mot.
– Engangslisens innføres så snart NGTF har et digitalt påmeldingssystem som også ivaretar lisens og lisenskjøp. Engangslisensen skal primært være et tilbud for utøvere som deltar på en eller et lite antall konkurranser og ikke har behov for dekning gjennom hele året. Pris for engangslisens settes til kr 100,- (11-12 år) og kr 200 (f.o.m. 13 år) pr. konkurranse.
Forslaget ble vedtatt med 111 stemmer for og 2 mot.
– Fra og med neste lisensperiode endrer konkurranselisens navn til «aktivitetslisens»
Forslaget ble vedtatt med 102 stemmer for og 11 mot.
– Pris for konkurranselisens («aktivitetslisens») beholdes uforandret i tingperioden, det vil si:
– Kategori 1 (11-12 år forutsatt vedtak i kulepunkt 1) kr 240,-
– Kategori 2 (13 år og eldre) kr 600,-
Forslaget ble vedtatt med 113 stemmer for og 0 mot.
SAK 7 C: FASTSETTE TRENERLISENS
Forbundsstyret foreslår:
– Yrkesskadeforsikring tas ut av trenerlisensen fra og med neste lisensperiode.
Trenerlisensen blir dermed en ulykkesskadeforsikring med idrettsvilkår
Forslaget ble vedtatt med 103 stemmer for og 10 mot.
– Trenerlisensen gjøres til en ordning som er frivillig for klubbene
Forslaget ble vedtatt med 99 stemmer for og 14 mot.
– Trenerlisensen tilbys med følgende kategorier og priser:
– Kategori 1 (dekning tilsvarende konkurranselisens) kr 240,-
– Kategori 2, utvidet dekning tilsvarende konkurranselisens: Forbundsstyret gis fullmakt til å fastsette pris
Forslaget ble vedtatt med 109 stemmer for og 3 mot.
– Ordningen med rabattert kursdeltagelse for trenere med trenerlisens avvikles. Endringene trer i kraft fra 01.09.2026.
Forslaget ble vedtatt med 82 stemmer for og 31 mot.
SAK 8 B: BEHANDLE BUDSJETT 2027 og 2028
Langtidsbudsjettet vedtas med 109 stemmer for og 0 mot.
SAK 10: VALG
Forbundsstyret:
President: Torgeir Røinås Pedersen, Nedre Glomma Turnforening.
Visepresident: Solveig Johansen Nygaard, TUIL Turn.
Styremedlem: Tony Machin, Sola Turn.
Styremedlem: Anne Torill Nordli, Hammer Turn.
Styremedlem: Christine Hegstad, Vardal Turnforening.
Styremedlem: Kristine Trondsen, B&Oi Turn.
Styremedlem: Jan Magne Cederstrøm, Salhus Turn & Idrettslag.
Styremedlem: Bernt Bjerkan, Trondhjems Turnforening.
Varamedlem: Fillip Jonassen, Bodø Gym og Turnforening.
Varamedlem: Lea Kroglund, Arendals Turnforening.
Program
Fredag 24.04.2026
Kl. 16:30 – 17:00 Ankomst og wraps
Kl. 17:00 – 19.30 Åpent forum – kommende tingsaker
Kl. 20:00 Middag
Lørdag 25.04.2026
Kl. 09:15 – 09:45 Registrering
Kl. 10:00 – 18:00 Tingforhandlinger
Kl. 20:00 Tingmiddag
Søndag 26.04.2026
Kl. 09:30 – 14:00 Tingforhandlinger
Livestream Forbundstinget
DAG 1
https://vimeo.com/event/5886063
DAG 2
https://vimeo.com/event/5886126
Spørsmål til arrangementet rettes til Norges Gymnastikk- og Turnforbund på e-post: stig.nilssen@gymogturn.no. Øvrige spørsmål knyttet til Forbundstinget sendes til: gymogturn@gymogturn.no
Norsk idrett og NGTF ønsker å etterleve et prinsipp om å sette utøvernes helse foran prestasjon. Vi viderefører derfor arbeidet med en årlig helseattest og legeundersøkelse i 2026 for våre landslagsutøvere i turn kvinner, turn menn og fra i år også rytmisk gymnastikk.
Et utfylt egenerklæringsskjema fra utøvere er sentralt i dette. Vi har nå fra 2026 gått over til digital ordning med dette via Helseboka.no. Foruten svarene som framkommer der, består lege-/helseundersøkelsen av en videre samtale med landslagslege og en generell fysikalsk/medisinsk vurdering, hjerte-/lungeundersøkelse og måling av blodtrykk. Det er våre landslagsleger Lars Kolsrud (turn kvinner og turn menn) og Stine Sandven-Thrane (rytmisk gymnastikk) som forestår gjennomføringen av dette. NGTF dekker kostnadene.
Her finner du ytterligere informasjon om dette:
Helseattest gjennomføres etter retningslinjer og spørsmål utarbeidet av Olympiatoppen og Sunn Idrett.
Ta kontakt med avdelingsleder konkurranse, Hermod Buttedahl, ved eventuelle spørsmål.
Hermod Buttedahl
Vi er glade for å kunne informere om at Marijana Bodruzic har startet som ny konsulent for TeamGym.
Marijana har mastergrad I idrettsledelse med fordypning i pedagogikk og organisasjonsutvikling og ledelse. Masteroppgaven analyserte organisering og finansiering av norsk idrett, med særlig fokus på NIFs rolle som styrings- og utviklingsaktør. Hun har blant annet prosjektledererfaring fra idrett, folkehelse og pedagogiske tiltak og har via det erfaring med praktisk gjennomføring og koordinering av aktiviteter, drift og ressursplanlegging. Hun har arbeidserfaring fra blant annet frisklivssentral og som hovedansvarlig for drift og utvikling av treningstilbud i en stor turnforening på Østlandet.
Marijana vil i sin stilling inneha en viktig rolle og være et sentralt bidrag i den videre driften og utviklingen av TeamGym, samtidig som hun kommer til å bidra innenfor helheten i vår administrasjon. Vi ser fram til å bli ytterligere kjent med Marijana, og ønsker henne hjertelig velkommen til oss!
Brenda Garbin og May Gunn Madsen har på en bemerkelsesverdig måte skapt internasjonal begeistring med sin kommende vennskapskonkurranse til høsten. De to daglige lederne, fra henholdsvis Stabekk Turnforening og Lørenskog Gymnastikklag, står bak både den nasjonale paraturnkonkurransen ParaGym Challenge 2024 og International Friendship Competition 2024 (IFC24), som går av stabelen 31. oktober til 3. november.
Hva som startet som en beskjeden invitasjon til våre skandinaviske naboer – Sverige, Danmark og Finland – om en liten og vennlig konkurranse, har vokst frem som et fenomen uten sidestykke. Norge, kjent for sitt sterke rykte innen paraidrett internasjonalt, har sett denne enkle ideen eksplodere i popularitet. Arrangørene har fått en overveldende respons med påmeldinger fra hele 300 deltakere fra 19 land; Norge, Tyskland, Ungarn, Italia, Irland, Litauen, Sveits, Slovakia, England, Bulgaria, Estland, Island, USA, Danmark, Færøyene, Hellas, Sverige, Finland og Skottland. Av disse er omtrent 175 gymnaster klare til å konkurrere i Turn Kvinner, Turn Menn og Rytmisk Gymnastikk.
De imponerende påmeldingstallene har skapt en bølge av aktivitet. Et stort apparat av frivillige, dommere (både nasjonale og internasjonale) og sponsorer har engasjert seg for å sikre at konkurransen blir en suksess. Forberedelsene er i full gang, og med sommeren og høsten foran seg er det mye som skal planlegges og koordineres.


Blant høydepunktene er deltakelsen av den tidligere turneren og visepresidenten i FIG, Nellie Kim. Med fem OL-gull og én sølvmedalje, samt flere gull i både VM og EM, bringer hun en stjernespekket glans til arrangementet. Etter sin aktive karriere har hun trent ulike landslag og dømt i mange store internasjonale konkurranser. Visepresident for Special Olympics Europa, Miroslaw Krogulec, president i NGTF, Torgeir R. Pedersen, ordfører i Lørenskog kommune, Amine Mabel Andresen, og konstituert idrettspresident i NIF, Arne Bård Dalhaug, skal også besøke konkurransen, noe som understreker betydningen og vekten av arrangementet. Dette kan uten tvil bli den største konkurransen utenom Special Olympics World Games.
Det er viktig å understreke at IFC24 arrangeres samtidig som ParaGym Challenge 2024, den årlige nasjonale paraturnfesten som inkluderer oppvisning, konkurranse og sosiale fellesaktiviteter. Arrangementet er åpent for barn, ungdom og voksne fra 6 år og oppover, enten de allerede er aktive innen paraturn eller ønsker å utforske det. Kombinasjonen av IFC24 og ParaGym Challenge 2024 på samme tid og sted er ment å gi alle muligheten til å delta, fra lavterskelnivå til konkurranse. I tillegg vil det være mange spennende og interessante opplevelser for de som besøker arrangementet.
Arrangørene, NGTF og det norske paraturnmiljøet kjenner på spenningen, men også gleden over å kunne skape en arena for så mange talentfulle utøvere. Dette er mer enn bare en konkurranse – det er en feiring av vennskap, talent og en felles lidenskap for gymnastikk og turn.

Følg med på kanalene til Stabekk Turnforening og Lørenskog Gymnastikklag for mer informasjon. Invitasjon og påmelding finner du på gymogturn.no, ParaGym Challenge 2024 og IFC24.
Har du spørsmål, ta kontakt med arrangørene på e-post: brendagarbin@hotmail.com eller post@lorenskoggym.no.
Del dine tanker og ideer med oss og vær med i trekningen av en gratis overnatting for 2 på et valgfritt Thon hotell i Norge.
Norges Gymnastikk- og Turnforbund (NGTF) er i gang med å revidere strategi- og handlingsplan for neste periode (2024-2028), og ønsker nå innspill fra alle våre medlemmer. Planene skal behandles på forbundstinget i Fredrikstad 3. – 5. mai 2024.
Som forbund vektlegger NGTF demokratiske og inkluderende prinsipper, og vi inviterer følgelig våre medlemmer til å påvirke hvilke prioriteringer som skal gjøres og hvordan vi skal styrke gymnastikk og turn sin rolle i samfunnet. Om du er en trener, utøver, dommer, daglig leder, ansatt, tillitsvalgt i klubb eller simpelthen en engasjert forelder, spiller ingen rolle – vi ønsker tilbakemelding fra alle som ønsker det beste for vår idrett!
Undersøkelsen er anonym, men for å være med i trekning av et gavekort fra Thon Hotels, må man fylle inn e-post. E-post er kun for å kontakte den heldige vinneren! Det tar mellom 5-10 minutter å besvare undersøkelsen.
Svar ved å trykke på følgende lenke: https://forms.office.com/e/aBf1iVvED0
Fristen for å svare på undersøkelsen er 23.Juni 2023

Mer om samarbeidsavtalen mellom NGTF og Thon Hotels finner du her!
Seniorlandslaget, Tun menn, er nå klare for ny sesong, og spennende aktiviteter i 2023. Årets første samling for landslag senior ble avholdt 3-6 januar i Oslo.
– Vi har et spennende år foran oss, hvor resultatene på årets EM vil være med på å påvirke deltakelsen i VM 2023 og OL kvalifiseringen under VM 2023, forteller landslagssjef Robert Hirsch.
Målet med samlingen var blant annet å planlegge aktiviteter og trening opp mot konkurranser for 2023, spesielt opp mot EM. Samlingen inkluderte element-treninger med element-test for EM, i tillegg til både styrke- og kondisjonstrening. Utøverne fikk også gjennomført VO2 max tests på Olympiatoppen.

Ernæring og mat var et tema som sto på timeplanen for samlingen. Det ble holdt matkurs i samarbeid med Uno-X forsyning, Alexandre Guindos (CEO Uno-X forsyning) og kokk Nicki Strobel fra Uno-X sitt sykkellag. Matkurset ble arrangert i fine omgivelser på Flying Culinary Circus, hvor utøverne ble delt inn i grupper og fikk lage tre forskjellige matretter som vi til slutt fikk gleden av å smake på. Nicki holdt også presentasjon om ernæring og mat for toppidretts-utøvere, og det ble gode diskusjoner og spørsmål knyttet til dette temaet.


Målet var at utøverne skulle få mer kunnskap knyttet til ernæring og sundt kosthold ved toppidrett, i tillegg til gode tips på mat og næring i hverdagen til utøverne. Tusen takk til vår samarbeidspartner Uno-X forsyning for et vellykket event!
Vi ønsker landslaget lykke til med kommende sesong!