Jeg skal hjelpe en som varsler
Når du skal varsle er det viktig at du føler deg trygg og at du har den informasjonen du trenger. Vi er her for å svare på spørsmål du måtte lure på, og gi deg veiledning i prosessen.
Ta kontakt med oss om du er usikker på hva du kan varsle om, eller hvordan du skal gå fram når du varsler. Vi kan gi deg veiledning og råd på veien. Vi kan ikke ta imot varsler, men gi råd til hva du kan gjøre og være en trygg støtte i prosessen.
Varsling
Maria Karin Dalsbø
Som lagkamerat, trener, tillitsvalgt, ansatt eller frivillig i et idrettslag kan du oppleve å bli gjort kjent med en bekymring, kritikkverdige forhold eller ulovlige hendelser i idretten. Da er det viktig at du hjelper den som forteller deg om dette, til å varsle om det som har skjedd. Denne siden er også for deg som er foresatt, venn eller støtteperson.
Vurder behovet for hjelp
Som en tillitsperson til varsleren må du vurdere om vedkommende har behov for akutt fysisk eller psykisk helsehjelp, og om saken bør meldes til politiet eller barnevernet. I slike situasjoner er det viktig at du forsøker å trygge den som er i en utsatt situasjon frem til annen ansvarsperson tar over.
Hjelpe til med å varsle til riktig person/sted
Når du blir gjort kjent med informasjon om kritikkverdige forhold, skal du ivareta den som forteller deg om dette, for så å hjelpe vedkommende med å varsle til riktig ansvarsperson i idrettslaget, idrettsrådet, idrettskretsen eller særforbundet. Å si ifra om kritikkverdige forhold er med på å forhindre at det skjer igjen, og bidrar til at idretten blir en trygg plass for alle.
Bruk vårt digitale varslingssystem for å varsle her.
Være en god støtteperson
Din rolle kan være å lytte og ta imot informasjon om hva varsler har opplevd, sett eller hørt. Det er viktig at du gir trygghet og sørger for at den som forteller deg dette, opplever å bli trodd. Ta gjerne notater og få bekreftelse fra den som vil varsle, på det du har hørt.
Hold informasjon konfidensielt
Det er viktig at personen som ønsker å varsle, føler seg trygg på at informasjonen som blir delt er fortrolig, og at den som lytter holder dette konfidensielt. Dette betyr at du ikke forteller informasjonen til andre enn det som er nødvendig. Dette er for å unngå ryktespredning.
Dersom det er mistanke om at personen kan oppleve alvorlig vold eller overgrep igjen, har man alltid avvergeplikt. Les mer om avvergeplikten:
Hvis du vet om, eller tror, at noen blir utsatt for vold eller overgrep har du avvergingsplikt. Avvergingsplikten gjelder for alle og å avverge kan bety at du sørger for at noe ikke skjer. Hvis du sitter på informasjon og vet at et overgrep kan skje er det straffbart å ikke forhindre dette. Det holder at du mener at det er sannsynlig at det vil skje. Det du skal gjøre dersom du ønsker å forhindre et lovbrudd, er å melde din bekymring til noen som fører saken videre. Dette kan være politi, barnevern eller andre offentlige instanser. Å ringe politiet om en bekymring, er ikke det samme som å politianmelde noe. Politiet gjør en egen vurdering av saken som er meldt inn.
Dersom handlingen allerede har skjedd har du plikt til å forhindre skader og andre konsekvenser av den, det er derfor fortsatt viktig at du melder fra.
Ring ditt lokale politi på 02800. Les mer om avvergingsplikten her.
Når en person har sendt inn et varsel, kan vedkommende trenge en trygg støtteperson rundt seg både under behandling av varselet og i etterkant. Det samme gjelder personer som det er varslet om. Her finner du noen råd og tips til deg som ønsker å støtte personer underveis i prosessen.
Under behandling av varselet
Under behandling av saken kan du være en god støtteperson for varsleren ved å vise omsorg og lytte. Vis ro, vær til stede og vis at du tror på det du blir fortalt. Du kan også bidra ved å være med som støtte i samtalen med saksbehandlerne. Ved alvorlig bekymring for varsler, bistå med å oppsøke profesjonell hjelp hos lege, psykolog, legevakt eller politi.
Som støtteperson kan du få informasjon om saken, som du skal holde konfidensielt og ikke bør dele med andre. På den måten unngår du å bidra til at det oppstår rykter som kan være en belastning for varsler.
Dersom du er usikker på hvordan en varslingssak håndteres, kan du lese mer om de ulike stegene. Da blir det enklere å bistå varsler med å forstå rekkefølgen i behandlingen av saken.
Etter behandling av varselet
Som støtteperson kan du være med å sørge for at den som har varslet, ikke blir overlatt til seg selv etter varselet er ferdigbehandlet. Å være del av en varslingssak kan gjøre stort inntrykk, og det er viktig å fordøye saken i etterkant for å komme seg videre.
Det kan i tiden etter behandlingen derfor være fint for varsleren å ha noen å prate med, som kjenner saken. Dette kan være viktig for igjen å kjenne seg trygg i kjente omgivelser, og å ha en samtalepartner som kan være en ressurs for å legge saken bak seg.
Til deg som støtteperson
Takk for at du stiller opp for varsleren. Det er en viktig oppgave, og du er med på å gjøre varsleren tryggere ved å være en lyttende støtteperson. Det kan i enkelte saker være en påkjenning å ha vært en støtteperson for varsleren gjennom hele prosessen. Det er viktig å vite at du kan sette grenser for å verne om deg selv. Du kan for eksempel foreslå ulike tidspunkt du er tilgjengelig, eller dele ansvar med en annen person varsler er trygg på.
Det er også mulig å ha en samtale med varsler der du adresserer hvordan kommunikasjonen skal foregå. Husk å passe på deg selv og ta kontakt med din lokale helsetjeneste dersom du har behov for å snakke med noen. Du kan også ringe Mental Helse sin hjelpetelefon. Den er åpen for personer som støtter andre i krise. Nummeret deres er: 116 123.
Å støtte den det er varslet om
Å få et varsel mot seg kan oppleves som vanskelig, og personen det er varslet om kan trenge en god støtteperson i tiden under og etter behandlingen av varslet. Mange av de samme rådene som gjelder for støtte av varsler, er også viktige for støtte av den det er varslet om. Særlig er det viktig at du ikke forhåndsdømmer personen, og at du holder informasjon konfidensielt.
En viktig rolle kan være som støtteperson i møte med saksbehandlerne, dersom personen det er varslet om ønsker dette. Du kan ikke selv delta i samtalen, men være en psykisk støtte og en god hjelp for varsler i oppsummeringen av samtalen i etterkant.
Det er viktig at du ikke fungerer som støtteperson for flere parter. Dette kan føre til en rollekonflikt, og støttepersonene for varsler og den det er varslet om bør derfor være to ulike personer.