Norges Gymnastikk og Turnforbund kom i 2025 med 3 nye trening- og aktivitetskonsept for å skape motivasjon, variasjon og treningsglede i hall. Konseptene kan brukes av alle aldersgrupper, de er lavterskel og kan tilpasses nivået til gruppen du trener.
Disse bør du som trener ta i bruk på egen trening. Konseptene legger vekt på mestring, samarbeid og det sosiale fellesskapet. Konseptene kan brukes av alle grener i NGTF og er preget av lek, kreativitet og engasjement.
Breddeutvalget for Barn/Ungdom i Rogaland Gymnastikk- og Turnkrets, i samarbeid med to av våre Unge Ledere Marie og Thea, ønsker å gjøre det lett for dere å ta i bruk. Vi har laget en liten filmsnutt pr konsept for å vise dere om hvordan komme i gang og ta dem i bruk på egen treninger.
Det tredje og siste konseptet vi ønsker å presentere er: «Plant-It»
Dette konseptet er en lavterskel konkurranse som skal være gøyal og ufarlig. Kan utføres på eget parti, i egen klubb eller sammen med naboklubber for gøy.
Det finnes et kort reglement, infoskriv og oversikts skjema som tas i bruk ved gjennomføring.
Info på Forbundets nettside og vedlagt film foklarer konseptet mer utfyllende.
Dokumenter for gjennomføring Plant-it:
picture_as_pdfInformasjonsskriv
Her kan du se film fra konseptet med deltakere fra klubber i Rogaland.
Film er laget av @Tida Production
Breddeutvalget Barn/Ungdom takker Sola Turn for lån av hall for gjennomføring av filmprosjektet.
Er det noen som ønsker mer info om konseptene, så kan de ta kontakt med Breddeutvalget for barn/ungdom i Rogaland på mail:
rgtk.barnungdom1@gmail.com Jannik
«Norges Gymnastikk og Turnforbund kom i 2025 med 3 nye trenings- og aktivitetskonsept for å skape motivasjon, variasjon og treningsglede i hall. Konseptene kan brukes av alle aldersgrupper, de er lavterskel og kan tilpasses nivået til gruppen du trener.
Disse bør du som trener ta i bruk på egen trening. Konseptene legger vekt på mestring, samarbeid og det sosiale fellesskapet. Konseptene kan brukes av alle grener i NGTF og er preget av lek, kreativitet og engasjement.
Det andre konseptet vi ønsker å presentere er: «Stick or Go»
Dette konseptet er turnens svar på limbo, og målet er å «sticke» en kontrollert og stødig landing i det momentet gymnasten utfører. Hvis ikke må de «go».
Breddeutvalget for Barn/Ungdom i Rogaland Gymnastikk og Turnkrets, i samarbeid med to av våre Unge Ledere Marie og Thea, ønsker å gjøre det lett for dere å ta i bruk. Vi har laget en liten filmsnutt pr konsept for å vise dere om hvordan komme i gang og ta dem i bruk på egen treninger.
Info på Forbundets nettside og vedlagt film foklarer konseptet mer utfyllende.
Film er laget av @Tida Production
Breddeutvalget Barn/Ungdom takker Sola Turn for lån av hall for gjennomføring av filmprosjektet.
Er det noen som ønsker mer info om konseptene, så kan de ta kontakt med Breddeutvalget for barn/ungdom i Rogaland på mail:
rgtk.barnungdom1@gmail.com Jannik
«Norges Gymnastikk og Turnforbund kom i 2025 med 3 nye trenings- og aktivitetskonsept for å skape motivasjon, variasjon og treningsglede i hall. Konseptene kan brukes av alle aldersgrupper, de er lavterskel og kan tilpasses nivået til gruppen du trener. Mer informasjon om selve konseptene finner dere her.
Disse bør du som trener ta i bruk på egen trening. Konseptene legger vekt på mestring, samarbeid og det sosiale fellesskapet. Konseptene kan brukes av alle grener i NGTF og er preget av lek, kreativitet og engasjement.
Breddeutvalget for Barn/Ungdom i Rogaland Gymnastikk og Turnkrets, i samarbeid med to av våre Unge Ledere Marie og Thea, ønsker å gjøre det lett for dere å ta i bruk. Vi har laget en liten filmsnutt pr konsept for å vise dere om hvordan komme i gang og ta dem i bruk på egen treninger.
Vi begynner med å presentere som første konsept: «Spinn The Skill»
Film er laget av @Tida Production
Breddeutvalget Barn/Ungdom takker Sola Turn for lån av hall for gjennomføring av filmprosjektet.
Her finner dere et ferdig digitalt hjul som gymnaster selv kan spinne på evt sin mobil, eller trener sin mobil/nettbrett eller laptop.
Det er også mulig å bygge sitt eget hjul basert på gymnasters ferdigheter.
Er det noen som ønsker mer info om konseptene, så kan de ta kontakt med Breddeutvalget for barn/ungdom i Rogaland på mail:
rgtk.barnungdom1@gmail.com Jannik
TeamGym-utvalget i Agder lyser ut følgende konkurranser og samlinger:
2026:
Aspirantsamling TeamGym uke 46
Kretskonkurransen TeamGym uke 47
2027:
Rekruttsamling TeamGym uke 4
Kretskonkurransen TeamGym enkeltapparater uke 9
Kretskonkurransen TeamGym uke 46
Retningslinjer for samlinger og konkurranser finner dere her
Eventuelle spørsmål kan rettes til utvalget via e-post: tropp@agtk.no
Søknader sendes til tropp@agtk.no innen 31. mai.
Samordnet rapportering åpnet 1. april. Fristen for rapportering er 30. april. Her er viktig informasjon for rapportering av aktive medlemmer i gymnastikk og turn. Vi ber dere lese dette før dere starter rapporteringen.
Denne informasjonen er sendt ut til idrettslag fra NIF.
Direktelenke til Samordnet rapportering finner dere i KlubbAdmin.
Vi minner også om viktigheten av å registrere medlemmer med funksjonsnedsettelse. Les mer om det her.
NIF inviterte til webinar om temaet den 9. april kl. 20. Opptak av webinaret finner du her.
Lykke til!
🚨 Vil du jobbe med sosiale medier for gym- og turn i Innlandet?
Er du mellom 15–25 år, kreativ og glad i sosiale medier? Nå søker vi en
SOME-ansvarlig til Innlandet Gymnastikk- og Turnkrets 🤸♀️✨
📱 Hva går rollen ut på?
Som SOME-ansvarlig vil du:
- Lage og publisere innhold på våre sosiale medier (Instagram, Facebook, evt. TikTok)
- Ta bilder og video fra utvalgte arrangementer og aktiviteter
- Motta, redigere og publisere innhold fra klubber og arrangementer
- Lage en enkel SOME-plan og koordinere hva som skal publiseres og når
- Skrive korte, engasjerende tekster og stories
⏱️ Hva forventer vi av deg?
- At du holder jevn aktivitet i kanalene våre gjennom året
- At du kan dekke noen arrangementer (men du trenger ikke være til stede overalt)
- At du følger opp og bruker innhold som sendes inn fra andre
- At du jobber strukturert med planlegging og publisering
- At du er selvstendig og tar initiativ
Dette er en fleksibel rolle med varierende arbeidsmengde, der mye av arbeidet kan gjøres digitalt.
💰 Hva får du?
- Honorar innenfor en budsjettramme på kr 10 000 per år
- Fleksibel arbeidstid
- Erfaring med SOME, innholdsproduksjon og planlegging
- Mulighet til å bygge nettverk i turnmiljøet
👀 Hvem ser vi etter?
- Deg mellom 15 og 25 år
- Kreativ og strukturert
- Komfortabel med mobil som verktøy (foto/video/redigering)
- Gjerne litt kjennskap til turn
📩 Slik søker du
Send oss en kort søknad eller melding hvor du forteller:
- Litt om deg selv
- Din erfaring med sosiale medier
- Gjerne eksempler på innhold du har laget
📅 Søknadsfrist: 8. april
📩 Send til: InnlandetGTK@gymogturn.no
💬 Kjenner du noen som passer perfekt? Tips dem!
Det er hvert år mulig å søke Agder Gymnastikk- og Turnkrets om stipend.
Aktuelle kandidater er:
1 – Gymnaster/tropper som gjennom det siste året har vist gode sportslige resultater
2 – Trenere/ledere som gjennom det siste året har:
- Bidratt til å skape et godt treningsmiljø i klubben
Bidratt til et vellykket arrangement/kurs - Bidratt til økt rekruttering i klubben
- Bidratt i form av verv i klubb/krets/forbund
- Bidratt som dommer
- Deltatt på kurs for å heve egen trenerkompetanse
Stipendet skal benyttes til:
Gymnast/tropp: Treningsutstyr, treningssamlinger eller konkurranser.
Trener/leder: Kurs/utdanning
Søknaden må signeres av leder/daglig leder i klubb.
Stipend lyses ut via nyhetsbrev en gang pr. år. Søknadsfrist for 2026 er 20. mai.
Er du nysgjerrig på hvordan idretten fungerer – og hvordan du kan være med og påvirke? Ønsker du å utvikle ferdigheter innen ledelse og prosjektstyring i idretten?
I 2026 lanserer Norges Gymnastikk- og Turnforbund en helt ny nasjonal satsing:
Nettverkssamlinger for ungdom og unge voksne i gym og turn.
Dette er en arena for deg som:
– vil få innsikt i hvordan idretten er organisert
– er nysgjerrig på roller som trener, leder, arrangør, dommer, tillitsvalgt eller frivillig
– ønsker å utvikle deg og dine lederegenskaper
– vil møte og bli kjent med andre engasjerte ungdommer fra hele landet
– vil lære om planlegging av idrettsarrangementer og prosjektstyring
– elsker turn!
Første samling er i Oslo 24.-26. april, med påmeldingsfrist 23. mars.
Mer informasjon og påmeldingsskjema finner du her.
Innlandet Gymnastikk- og Turnkrets dekker engenandelen på kr. 500 for alle deltakere fra kretsen. Det er også mulig å søke kretsen om dekning av reiseutgifter. Søknad sendes til InnlandetGTK@gymogturn.no
Jo mer kompetanse blant våre trenere jo mer styrker vi vår idrett. Grunnlaget legges i Gym og Turn.
Utdanningsutvalget i kretsen ønsker å arrangere den årlige kurshelgen, 22.-23. august, med de tradisjonelle kompetansegivende kursene. I tillegg ønsker de å tilby idekurs.
De ber om å få en tilbakemelding på hva klubbene ønsker og tenker.
De har derfor sendt en henvendelse til alle klubbene i kretsen, der de ber om tilbakemelding, slik at utvalget kan arrangere gode kurs. Dersom de skal få tatt med din klubbs innspillet inn i planarbeidet til årets kurshelg, må de få en tilbakemelding innen utgangen av februar.
Synnøve Hopen, for mange av oss kjent som kretsleder i Rogaland Gymnastikk- og Turnkrets eller arrangør av Camp Sola, ble kretsvinner i Rogaland, og kandidat til Årets ildsjel som skal deles ut på Idrettsgallaen på Hamar 10. januar.
Synnøve ble kåret til årets ildsjel under vår egen Gymnastics Awards 8. noveber i år. Her var juryens begrunnelse:
«Årets ildsjel har viet store deler av livet til turnidretten – som utøver, trener, leder og pådriver. Med enestående engasjement, smittende entusiasme og en genuin omsorg for mennesker har vedkommende vært en drivkraft bak både klubbens vekst og flere store prosjekter. Denne personen ser aldri problemer, bare løsninger, og stiller alltid opp – uansett oppgave. En ekte lagbygger, organisator og inspirator som med varme, klokskap og pågangsmot har satt varige spor i både klubb, krets og lokalsamfunn.»

Da Synnøve ble overrasket på jobb tirsdags morgen denne uken, for å få overrakt prisen som vinner av Rogalands kandidat til Årets ildsjel, var både leder i Sola Turn, ordfører i Sola kommune, leder og ansatte i Rogaland Idrettskrets og media tilstede. Her er utdrag fra nominasjonen og begrunnelsen (hentet fra RIK sin hjemmeside):
«Synnøve Hopen har vært en aktiv del av Sola Turn i over 40 år. Som utøver, trener, styremedlem, nestleder og styreleder har hun båret klubben gjennom viktige milepæler. Ikke minst var Synnøve drivkraften bak etableringen av hallkomiteen, som gjennom iherdig innsats fikk på plass FjogstadHus-Turnarena i 2019, et drømmeprosjekt som ble til virkelighet mye takket være hennes urokkelige engasjement.
Hennes innsats strekker seg langt utover styremøtene; hun har ledet Barnas Turnfestival, og stått i spissen for Camp Sola under krevende koronatider. På årets Camp Sola i 2025, var Synnøve nok en gang klubbens ansvarlige for hele logistikken. Herunder overnatting på Sola videregående skole, med rigging av sovesaler med 250 feltsenger, 250 madrasser, 250 sett dyner/puter og 250 sett håndkle, sengetøy med mer. En enorm logistikk som krever nøye planlegging. Tilbakemelding fra besøkende lag var at hun med det store smilet (Synnøve!) som møtte alle ved innsjekk på skolen, gjorde at hver deltager følte seg velkommen og ønsket. Dette smilet kjenner alle som er en del av Sola Turn familien! Synnøve sørger for at alle arrangementer går som smurt, alltid med smittende engasjement og åpne armer som har gjort henne til en uvurderlig leder og organisator.
Ved siden av en krevende jobb som helsesykepleier og familieliv med tre barn, har Synnøve aldri sagt nei til å bistå klubben, og hennes hjerte for turnfamilien og idrettsgleden skinner sterkt i alt hun gjør.»
Vi i gymnastikk- og turnfamilien gratulerer Synnøve med prisen og heier på henne frem mot Idrettsgallaen!
Rogaland Gymnastikk- og Turnkrets har vedtatt å lyse ut 2 stipend for 2026, med søknadsfrist 20. november 2025.
Utøverstipend: Stipendet er på inntil kr. 20 000. Det tildeles en eller flere konkurransegymnaster kvinner eller menn som er i en landslagsgruppe. Gymnastene må ha som mål å satse på et høyt nasjonalt eller internasjonalt nivå. Stipendet skal brukes til deltagelse i konkurranser eller samlinger.
Trenerstipend: Stipendet er på inntil kr. 20 000. Det tildeles en eller flere trenere som ønsker å utvikle seg som trener. Primært gis det støtte til kompetansegivende kurser eks. trener 1 og trener 2.
For begge stipend må det komme frem i søknaden hva stipendet skal brukes til. Leder/trener må også bidra med anbefalinger.
ROGALAND KRETSTROPP
Rogaland Gymnastikk- og Turnkrets ønsker å invitere ungdommer til å bli med på neste Eurogym i Italia sommeren 2026. Vi vil legge igjen til rette for at ungdommer i kretsen som ikke har egen klubb å reise med, kan reise med krets.
Gymnaster, både jenter og gutter, fra 8. klassetrinn og opp til året en fyller 18 år kan bli med. Gymnaster som er 19 og 20 år kan søke om deltakelse på kvote.
Det vil lages en koreografi som er showbasert og legger vekt på dans, akrobatikk og airtrack. Treningssamlinger 1 gang pr mnd fra januar 2026, vanligvis lørdag eller søndag.
Hjelp oss gjerne å spre dette til ungdommer du kjenner i egen klubb!
Påmelding:
Endelig påmeldingsfrist til kretsen er satt til 1. mars 2026.
Det vil i etterkant sendes faktura for 10% av deltakeravgiften + gebyr til NGTF + gebyr til RGTK
Disse beløp refunderes ikke om en velger å trekke seg.
Påmelding gjøres fra hver enkelt deltaker og kretsen vil da fakturere hver enkelt deltaker direkte.
Resterende 90% av deltakeravgiften betales våren 2026 etter valutakurs på dette tidspunkt.
Styret i Rogaland Gymnastikk- og Turnkrets har vedtatt å gi støtte til 4 deltakere fra klubber i kretsen, til deltakelse på ALT-ung.
Les mer om arrangementet her: ALT-konferansen 2025 — Norges Gymnastikk og Turnforbund
Fristen for å melde interesse er satt til 1. september.
De 4 første som melder interesse, vil bli støttet med kr. 2500. Støtten utbetales til klubb i etterkant av arrangementet.
Send navn, alder og klubbtilhørighet på e-post til RogalandGTK@gymogturn.no.
De som får støtte, vil få tilbakemelding om dette, slik at de kan melde seg på innen påmeldingsfristen 30. september.
Rogaland Gymnastikk- og Turnkrets søker etter arrangør til kretsturnstevnet for voksne i 2027.
Stevnet er på forsommeren, og planlagt over 2 dager. Det lykkes ikke å skaffe arrangør under tildelingen på kretstinget i mars, så nå håper kretsen at noen melder seg.
Fristen for å gi tilbakemelding er satt til 1. oktober.
Er dette noe som kan være aktuelt for din klubb eller du/dere har spørsmål om arrangementet, tar dere kontakt med leder i breddeutvalget for voksne i kretsen, Tone Røksund på e-post: tone.roksund@lyse.net
Dersom ingen kan ta på seg et to dagers arrangement, men er i tenkeboksen i forhold til om de klarer et ett-dags arrangement, ber vi dere om å ta kontakt.
Retningslinjer for arrangementet finner dere her.
RG utvalget i Agder søker etter arrangører til treningssamling og kretskonkurranse.
Retningslinjer for arrangement kan leses på https://gymogturn.no/agder/arrangement/ under
«arrangørveiledere».
Arrangement det kan søkes på:
o Treningssamling 18. eller 19.oktober 2025
o Kretskonkurranse 24.januar 2026
Les mer her