Ørsta IL Turn har åpnet landets basishall nummer 100. Den nye hallen markerer en viktig milepæl både for klubben og for Norges Gymnastikk- og Turnforbund. Bakgrunnen for prosjektet var et stort behov for mer treningskapasitet. Ørsta IL Turn har vokst kraftig over flere år, samtidig som treningene har foregått i felles hall med andre idretter.
I Ørstahallen måtte utstyr rigges opp og ned før hver trening, noe som gjorde hverdagen krevende for både utøvere og trenere.
– Vi så tidlig at dersom vi skulle kunne gi et godt, trygt og fremtidsrettet tilbud, måtte vi få på plass en hall tilpasset turn og basistrening, sier Monika Rebbestad, styreleder i klubben.
Den nye hallen gir helt nye muligheter for turnmiljøet i Ørsta. Klubben kan nå tilby mer aktivitet, flere grupper og bedre kvalitet i treningshverdagen.
– Dette handler om å gi barn og unge en trygg møteplass der mestring, trivsel og bevegelsesglede står i sentrum.

– Vi opplever allerede stor interesse rundt den nye hallen, og merker økt pågang. Mange er nysgjerrige, og flere ønsker å bli med. Samtidig er vi opptatt av å vokse i et tempo som ivaretar kvaliteten og det frivillige engasjementet i klubben. Vi prøver å vokse riktig, forteller Monika.
Den nye basishallen er etablert i et tidligere lagerlokale sentralt i Ørsta. Selv om ønsket var en større hall, ble dette den mest realistiske løsningen.
Klubben mener andre lag og foreninger også bør vurdere alternative løsninger framfor store nybygg. Prosessen frem mot åpning har tatt flere år, og har krevd frivillig innsats, samarbeid og finansiering.
– Mitt beste råd til andre klubber er å være tålmodige, forankre prosjektet godt og ikke undervurdere verdien av samarbeid. Det er også viktig å ha en «vanntett» arbeidsgruppe med ulike kompetanser og ressurser. Et slikt prosjekt er resultatet av mange som drar i samme retning, understreker Monika.

Bilder: Møre-Nytt
Det jobbes som aldri før med å realisere nye basishaller og turnhaller i Norge. En ny hall kan bety mye for lokalmiljøet, og turn- og flerbrukshallen Nexus Nordkraft i Harstad er et godt eksempel på dette.
Harstad Turnforening fikk endelig realisert drømmen om en egen turnhall etter 15–20 år med krevende arbeid. Tidligere måtte de rigge opp og ned utstyr fire ganger i uken i en ballsporthall – en prosess som tok 25 % av treningstiden. Nå disponerer foreningen en egen turnhall og et motorikkrom seks dager i uken, gymsal to dager i uken, samt styrketreningsrom to dager i uken.
– Turnforeningen har fått et «hjem» i form av kontorplasser for våre to ansatte, lager, møterom, kafeteria og kjøkken. Dette har skapt en helt ny hverdag som motiverer både gymnaster, trenere og frivillige, forteller styreleder i Harstad turnforening Mats Bang Pedersen og tidligere styreleder Geir Borch Karlsen.

Viktig for rekrutteringen
Harstad Turnforening har i mange år hatt lange ventelister – på det meste opp mot 700 personer. Da de flyttet inn i den nye hallen, var ventelisten på ca. 600 personer.
– Siden innflyttingen i november 2024 har vi tatt opp rundt 250 nye gymnaster, og økt medlemsmassen fra 500 til snart 750. Ventelisten er dermed redusert tilsvarende, men interessen har igjen økt, så vi har fortsatt rundt 400 på venteliste, med de yngste nesten nyfødte. Vi håper å starte opp flere partier og dermed kunne ta inn enda flere gymnaster, sier Karlsen.
Ferdigstillelsen av turnhallen førte til behov for flere kompetente trenere.
– Vi er helt avhengige av å utvikle dyktige trenere, og har hatt prosjektet Unge trenere siden 2018. Her utdanner vi gymnaster fra 13 år og oppover til å bli trenere. Den nye hallen har bidratt til økt rekruttering både av trenere og unge trenere, og vi arrangerer både kretskurs og interne trenerkurs i hallen, forteller han.

Turnhallen har betydd mye for lokalmiljøet
En ny turnhall gir mye til et lokalmiljø og bidrar til økt aktivitet blant både unge og voksne. I Harstad har hallen hatt stor betydning for aktivitetsnivået i området.
– Interessen var allerede stor, men har nå økt ytterligere. Vi klarer fortsatt ikke å ta inn alle på ventelisten. Derfor arrangerer vi, med støtte fra Gjensidigestiftelsen, gratis åpen turnhall hver lørdag når hallen ikke er i bruk til andre arrangementer. Dette er et populært tilbud som ofte fulltegnes i løpet av få timer etter at vi legger det ut på isonen.no. I tillegg planlegger vi å starte baby-gym og eldregym på dagtid, og vi inviterer skoler og barnehager til å trene i hallen, sier Karlsen.
Han forteller også at responsen fra både gymnaster og foreldre har vært svært positiv etter at hallen stod ferdig.
Godt samarbeid sikret vellykket hallprosjekt
Å bygge en ny turnhall innebærer flere prosesser og mange aktører. Det kan være krevende, men Harstad Turnforening forteller om en positiv og effektiv gjennomføring.
– I samarbeid med kommunens prosjektleder og fagkoordinator for park og idrett ble byggeprosjektet gjennomført til avtalt tid og med høy kvalitet. Samarbeidet med utstyrsleverandøren Ifact Idrettsanlegg AS, med Eurogymnastics Equipments som underleverandør for grop og tropp, fungerte også svært godt, både med oss, kommunen og Harstadbygg, forteller Karlsen.

Sponsorer har også vært avgjørende for å realisere hallen, og foreningen har jobbet hardt med finansieringen.
– Vi jobber fortsatt med å supplere med sponsorer og støttespillere for å sikre videre drift, men utstyrsinvesteringen på ca. 9 millioner kroner er allerede fullfinansiert uten å øke kontingent eller treningsavgift for gymnastene, utover normal prisstigning, sier han.
Ønsker økt satsing på idrettstilbud til barn og unge
Avslutningsvis håper Karlsen at den nye hallen vil være et bevis på hvor lønnsomt det er å satse på idrett for barn og unge. Han håper også at Harstad Turnforening kan ta nye steg innen troppsturn, og igjen markere seg innen apparatturn, en disiplin foreningen har hatt sterke tradisjoner i tidligere.
Se video av den ferdigstilte hallen her. (Video av: Mats Bang Pedersen og Norconsult)