Skip to content

Hvordan kan vi sammen jobbe for at ungdommen i gym og turn trives, utvikler seg og blir værende enda lengere? Det er nettopp dette Ungdomsworkshopen skal bidra til å svare på.

Gjennom en nasjonal pilot har over 200 ungdommer deltatt og delt ærlige tanker om hva som motiverer dem, hva de savner og hvordan de selv ønsker å bidra i klubbhverdagen. Nå lanseres ungdomsworkshopen for alle klubbene i hele turn-Norge.

For og av ungdom – utviklet sammen med unge ledere

Ungdomsworkshopen er utviklet for ungdom, i samarbeid med våre unge ledere i NGTF. Målet er å gi ungdom en reell stemme i egen idrett – og samtidig gi klubbene et konkret verktøy for å lytte til ungdommen og involvere dem i klubbens utvikling

Workshopen gjennomføres lokalt i klubbene og består av korte videoer, refleksjonsspørsmål og gruppediskusjoner. Ungdommene reflekterer rundt temaer som:

  • – trivsel og sosialt miljø
  • – treningstilbud og arrangementer/konkurranser
  • – medbestemmelse og ansvar
  • – hva som skal til for at de ønsker å fortsette i idretten

Skreddersydde tilbakemeldinger – direkte fra egne ungdommer

En av de viktigste styrkene ved ungdomsworkshopen er at hver klubb får egne, tilpassede tilbakemeldinger fra sine egne ungdommer. Svarene gir klubbene konkret innsikt i:

  • – hva som fungerer godt i dag
  • – hvor det finnes forbedringspotensiale
  • – hvilke tiltak ungdommene selv mener kan gjøre klubben mer attraktiv

Dette gjør ungdomsworkshopen til mer enn bare en undersøkelse – den blir et utviklingsverktøy klubbene kan bruke aktivt for å styrke sitt tilbud for sine medlemmer, og potensielle nye medlemmer.

Foto: Martin Strøm

Ungdomsutvalg – fra ord til handling

Som en oppfølging av workshopen får klubbene også tilgang til en mal på hvordan de kan opprette et ungdomsutvalg, samt forslag på tematikk til de fem første møtene i ungdomsutvalget. I workshopen har ungdommene selv fått mulighet til å melde interesse for å bidra videre, og målet er at:

  • – ungdomsutvalget kan jobbe med tiltak basert på tilbakemeldingene fra ungdomsworkshopen
  • – ungdommene får ansvar og eierskap til klubbens utvikling
  • – klubbene bygger sterkere ungdomsmiljøer over tid

Nasjonal innsikt – lokale tiltak

Parallelt med at klubbene får verdifull lokal innsikt, vil NGTF sitte igjen med tilbakemeldinger fra ungdom over hele landet. Denne kunnskapen gir et unikt grunnlag for å:

  • – utvikle bedre og mer treffsikre ungdomstilbud
  • – justere strukturer, arrangementer og konsepter i tråd med ønsker fra ungdommen
  • – jobbe mer målrettet for å beholde ungdom lenger i gym og turn

Vil din klubb være med?

Ungdomsworkshopen er enkel å gjennomføre, krever lite forarbeid og er utviklet for å passe klubber i hele landet – uavhengig av størrelse og gren.

Les mer om ungdomsworkshopen, hvordan den gjennomføres og hvordan klubben din kan delta her.

Den 1. og 2. desember ble det arrangert nasjonal ungdomskonferanse i Trondheim.

tom-tvedt-a-jentene

Her hadde ungdommen regien og de voksne lyttet og spurte!

Under disse to dagene i Trondheim, skulle ungdommen selv få fortelle hvilke erfaringer og utfordringer de møter innenfor idretten, og ut fra det fortelle hva de ønsker seg innenfor idretten i framtiden.

Tema som sto på agendaen var; utvikling i ungdomsidretten, betydningen av verdier,status ungdoms løftet, samspill mellom ung og erfaren,ungdoms treneren, hvem er idrettsungdommen, morgendagens utøvere, idrett for alle m.m.

Dette var to interessante dager,men mange gode innslag og mange flotte ungdommer som virkelig har engasjert seg innen for idretten.

Vi har engasjerte ungdommer i kretsen også. Malene Brevik Nesset er en av dem. Hun var tilstede i Trondheim og her er en oppsummering av det hun sitter igjen med etter å ha vært tilstede.

Ungomsidrettskonferansen i Trondheim 1.-2. desember var veldig lærerik og interessant. Det ble tatt opp og snakket om flere tema som er veldig viktig for videre utvikling av idretten. Foredrag om hvor viktig godt samhold og gode verdier er, fikk meg virkelig til å tenke over om vi gjør nok i vår egen klubb og på egen trening. Minisesjonene vi fikk delta på var veldig spennende fordi de gav vertfall meg mye mer innsikt i hva idretts-Norge har å by på. Jeg fikk høre om flere kursutdanninger for unge, og også hvordan unge er med på å utvikle idretten. Ungdommene er viktige for å spre idretten til flest mulig, også den vanskelige målgruppen ungdommene.

 

Mvh

Malene

 

Vi håper at flere av våre ungdommer ute i både lag og krets blir med oss neste gang. Dette var lærerikt!

idrettsglede-for-alle idrettens-verdier_foil apning-med-inge-andersen-og-rita-ottervik