Drive klubb
Samordnet rapportering
Samordnet rapportering er pliktig rapportering av medlemsopplysninger og organisasjonsopplysninger til Norges Gymnastikk- og Turnforbund og Norges Idrettsforbund i hht forskrift om idrettens medlems- og organisasjonsregister. Alle idrettslag/klubber/grupper skal rapportere sine medlemstall/aktivitetstall pr. 31.12 foregående år innen 30. april inneværende år.
På lik linje med tidligere år så er søknad om momskompensasjonen for varer og tjenester en del av samordnet søknad og rapportering.
Samordnet søknad og rapportering åpner 1. april i KlubbAdmin (Start Samordnet rapporteringen her).
Før samordnet rapportering kan gjennomføres, må elektronisk medlemssystem bekreftes.
Alle idrettslag skal bekrefte og ta i bruk et elektronisk medlemssystem. Dette er alle idrettslag forpliktet til, etter forskrift om idrettens medlems- og organisasjonsregister.
- * Medlemstall og antall aktive medlemmer i ulike grener og antall parautøvere.
- * Oppdatere styre og verv.
- * Laste opp signert årsmøteprotokoll.
- * Registrere momskompensasjonen (krever registrering i frivillighetsregisteret).
- * Registrere barneidrettsansvarlig og politiattestansvarlig.
Totalt er det mulig å registrere medlemmer på totalt 6 ulike grener i rapporteringen (Bredde – Turn – Troppsgymnastikk – Trampoline – Rytmisk Gymnastikk og Gymnastikkhjul). Alle grener ligger tilgjengelig i systemet, slik at hvis klubben/gruppen har startet med for eksempel RG i 2022, kan grenen hentes frem. Velger en å fjerne/skjule en aktivitet, fordi en ikke har aktivitet i grenen, må en nullstille tallene først (fjerne tallet som står der og skrive 0. Gjør en ikke det, blir de med i tallgrunnlaget, til tross for at de ikke er synlige.
GYMNASTIKK OG BREDDEAKTIVITETER
Dette omfatter alt innen følgende aktiviteter:
Gymnastikk, dans, aerobic, parkour, trening foreldre/barn, Gymlek, Idrettens Grunnstige, trening for oppvisning eller bare trim og mosjon. Trening mot – og deltakelse – i stevner og festivaler. Dvs. alle som trener ulike gymnastikk- og turnaktiviteter som ikke deltar i konkurranser.
NB! Styremedlemmer og ledere skal registreres her. Det samme gjelder trenere i disse aktivitetene. En trener på 30 år skal registreres under egen alder, ikke under 0-6 år hvis vedkommende trener den gruppen. For de resterende grenene er neppe noen medlemmer under 6 år.
TURN: Dette omfatter alle som trener og konkurrerer i apparatturn; Frittstående, hopp, skranke, bøylehest, ringer, svingstang, bom. Trenere, ledere og dommere i denne grenen.
RYTMISK GYMNASTIKK: Dette omfatter alle som trener og konkurrerer i denne grenen med redskapene køller, bånd, tau, ball og ring. Trenere, ledere og dommere i denne grenen.
TROPPSGYMNASTIKK: Dette omfatter alle som trener og konkurrerer i grenene tumbling, trampett og frittstående. Trenere, ledere og dommere i denne grenen.
GYMNASTIKKHJUL: Dette omfatter alle som trener og konkurrerer i grenen gymnastikkhjul – med redskapet gymnastikkhjul. Trenere, ledere og dommere i denne grenen.
TRAMPOLINE: Dette omfatter alle som trener på stor trampoline. Trenere og ledere i denne grenen.
NB! Hvis et medlem er aktivt i for eksempel både GYMNASTIKK- OG BREDDEAKTIVITETER og TROPPSGYMNASTIKK, registreres personen på begge aktivitetene. Faktura for forbundskontingent sendes ut med bakgrunn i antall aktive medlemmer, og for å forhindre at det sendes ut for høy faktura, bes det om at antall personer som er registrert på flere aktiviteter/grener sendes til gymogturn@gymogturn.no
Skriv «Samordnet rapportering» i emnefeltet i e-posten.
Nytt i 2023:
Nytt av året er at NIF har opprettet en egen fane for «øvrig aktivitet», der de nevner spesielt «trim og mosjon». Våre medlemmer som driver med trim og mosjon skal imidlertid fortsatt registreres under GYMNASTIKK OG BREDDEAKTIVITET. Se ellers nedtrekksmenyen.
Medlem:
Antall medlemmer som rapporteres, skal gjenspeile antall betalende medlemmer det foregående kalenderår.
Aktive medlemmer:
Alle betalende medlemmer som deltar regelmessig i idrettslagets ordinære treningsaktivitet, eller representerer idrettslaget i konkurranser, skal regnes som «aktive medlemmer».
Med «regelmessig» menes sammenhengende deltakelse gjennom sesongen. Medlemmer som kun deltar i enkeltstående arrangementer, tidsavgrensede opplæringstiltak eller sommerskoler/ferietiltak regnes ikke som «aktive medlemmer».
Betalende medlemmer med verv og ansvar for administrative oppgaver, drift og vedlikehold av anlegg mm. regnes også som «aktive medlemmer». Det samme gjør medlemmer som er trenere, lagledere eller har andre regelmessige oppgaver som bidrar til gjennomføringen av trening, konkurranser eller annen ordinær aktivitet i idrettslaget.
Medlemmer som kun deltar på enkeltstående dugnader eller transporterer familiemedlemmer til og fra trening eller konkurranser, anses ikke som «aktive medlemmer».
Aktive medlemmer med funksjonsnedsettelse registreres som en egen linje under aktive medlemmer. Har man 10 aktive medlemmer med funksjonsnedsettelse registres disse på egen linje, samtidig som de er en del av totalen på aktive medlemmer.
Dvs: Har man 90 aktive medlemmer og 10 aktive med funkjsonsnedsettelse registreres tallene som følger: 100 aktive medlemmer, samtidig som man registrerer de 10 med funksjosnedsettelse i linjen under. Totalen vil fortsatt være 100 aktive medlemmer.
Som en del av samordnet søknad og rapportering til NIF, skal idrettslaget oppdatere styret.
Endringer i styret må dokumenteres i årsmøteprotokollen. Dersom det er avvik mellom registrerte styremedlemmer i årsmøteprotokollen, vil Brønnøysundregistrene avvise meldingen.
Nye styremedlemmer skal være validert med fødselsnummer. For å sikre dette, bes alle styremedlemmer om å opprette seg en bruker med Idrettens ID.
Opprett bruker i norsk idrett her.
For å endre styrefunksjoner:
- Klikk «Bytt funksjon» dersom personen går over i en annen rolle
- Velg den nye styrefunksjonen fra nedtrekkslisten
- Klikk «Bytt person» dersom funksjonen skal overdras til en annen person
- Søk frem personen som skal overta styrefunksjonen
- Klikk «Avslutt funksjon» dersom styrefunksjonen ikke skal videreføres
For å registrere nye funksjoner til styret:
- Klikk på «Opprett ny funksjon»
- Søk frem personen (som nylig har opprette seg en bruker)
- Klikk «Velg» (grønn bakgrunnsfarge indikerer at personen er validert med fødselsnummer).
- Velg funksjon fra nedtrekkslisten
- Lagre
For gruppe for særidrett
Lederfunksjon skal registreres.
Noen roller er lovpålagte, og antallet som skal rapporteres avhenger av valgt lovnorm.
Dersom idrettslaget har forenklet lovnorm, er antall roller som skal rapporteres færre.
Roller som skal rapporteres for idrettslag med vanlig lovnorm:
- * Leder kontrollutvalg
- * Leder valgkomité
- * Ansvarlig politiattest
- * Barneidrettsansvarlig i lag
For idrettslag med forenklet lovnorm, skal følgende roller rapporteres:
- * Ansvarlig politiattest
- * Barneidrettsansvarlig i lag
Her er det viktig at dere sjekker nøye slik at det ligger riktige opplysninger, både med kontaktinformasjon og lagets bankkonto. Husk at eventuelle endringer må korrigeres på både klubb og gruppenivå (gjelder også særidrettslag).