Skip to content
Nyhet

Norges Gymnastikk- og Turnforbund er kritisk til åpning for russisk deltakelse

Torgeir-Røinås -Pedersen

Etter at World Gymnastics (Det internasjonale turnforbundet) i mai åpnet for full russisk og belarusisk deltakelse, skal European Gymnastics i en ekstraordinær kongress på mandag stemme over hvorvidt dette også skal gjelde ved konkurranser i regi av det europeiske forbundet.
Norges Gymnastikk- og Turnforbunds tydelige holdning mot russisk og belarussisk deltagelse er uforandret.

– Vi er svært kritiske til at det internasjonale forbundet har besluttet å åpne for russisk og belarusisk deltakelse. Vi har vært tydelige på vårt standpunkt gjennom hele prosessen, og vi kan ikke se at det har skjedd endringer i situasjonen knyttet til krigen som tilsier en slik beslutning, sier president Torgeir Røinås Pedersen.

NGTF mener at idretten fortsatt har et ansvar for å vise solidaritet med Ukraina og ukrainske utøvere som fortsatt lever med konsekvensene av den pågående krigen.

– Krigen er ikke over. Ukrainske utøvere, trenere og familier lever fortsatt med store belastninger som følge av Russlands angrepskrig. Da mener vi det sender feil signaler å åpne døren for russisk og belarusisk deltakelse nå, sier Pedersen.

I den ekstraordinære kongressen i European Gymnastics på mandag kommer derfor Norge til å stemme mot forslaget om å fjerne restriksjonene mot Russland og Belarus.