|
|
|
|
Sterke prestasjoner i World Cup
|
Norske utøvere viser god utvikling og hevder seg godt internasjonalt, med solide prestasjoner i World Cup i Antalya og Osijek denne våren.
|
|
I Antalya tok Christine Kubon (Bergens Turnforening) to finaleplasser, med en sterk 6. plass i hopp og 7. plass i skranke. Lilja Nordmark (Oslo Turnforening) markerte seg med en solid World Cup-debut, der hun konkurrerte i hopp og frittstående. Keisha Lockert (Oslo Turnforening) er tilbake etter skadeavbrekk og viser en tydelig stigende formkurve. Les om World Cup Antalya.
|
I Osijek fortsatte de gode prestasjonene. Olivia L. Bergem (Oslo Turnforening) imponerte med en solid debut, og Keisha Lockert leverte igjen en sterk bomøvelse. Rutinerte Julie Erichsen (Bergens Turnforening) stilte i to apparater, mens Christine Kubon også konkurrerte i to apparater. Les om World Cup Osijek.
|
|
|
|
Ny landslagssjef på plass
|
|
|
|
Siv Rita Eikeskog er ansatt som ny landslagssjef for turn kvinner. Hun tiltrådte 14. april og får et overordnet ansvar for landslagsarbeidet på junior- og seniornivå. Rollen er sentral i det videre arbeidet med å utvikle norsk kvinneturn. Vi ønsker Siv Rita varmt velkommen og lykke til med jobben!
|
|
|
|
|
|
Ifact Norgescup på Hareid – jevnt i toppen
|
|
|
|
Årets første Ifact Norgescup i turnstigen ble arrangert 18.–19. april, med solid deltakelse fra hele 33 klubber. Konkurransen holdt et høyt sportslig nivå og viste en imponerende bredde i norsk kvinneturn. Nedre Glomma Turnforening vant lagkonkurransen foran Nordstrand Turnforening og Asker Turnforening, i det som ble en svært jevn konkurranse – mindre enn ett poeng skilte de tre beste lagene. I de individuelle prestasjonene utmerket Ida Røn Søndenaa (Hoppensprett Turn) seg spesielt, med konkurransens høyeste totalscore uavhengig av klasse. Øvrige klassevinnere var klasse 1: Lejla Maksumic og klasse 2: Klara Zoe Högberg Hwan, begge fra Oslo Turnforening. Stevnet var også første kvalifiseringskonkurranse til NM junior, hvor resultatene fra de to beste av tre konkurranser teller.
|
En stor takk til arrangøren på Hareid for et godt gjennomført arrangement – preget av god organisering, effektiv gjennomføring og en flott ramme rundt konkurransen. Resultater finner du her: Ifact NC 1 TK 2026
|
|
|
|
|
|
FIG 1 i Bergen – viktig kvalifisering
|
|
|
Bergens Turnforening arrangerte årets første FIG-konkurranse 24.–25. april, med hele 88 deltakere. Konkurransen holdt et høyt sportslig nivå og samlet både unge talenter og etablerte seniorutøvere. Konkurransen var første kvalifiseringsstevne til NM junior, og inngår samtidig i grunnlaget for uttak til Nordisk mesterskap og EM for både juniorer og seniorer. I seniorklassen vant Christine Kubon (Bergens Turnforening) mangekampen. I apparatfinalene var det stor bredde, med deltakelse fra hele syv klubber – et godt tegn på utvikling og økende konkurransenivå i norsk turn. Øvrige vinnere: Rekrutt: Hennie Skjold Bergseth (Ålesunds Turnforening). Yngre junior: Madeleine Andersson-Tho (Asker Turnforening). Junior: Carolina Thiblin (Asker Turnforening).
|
|
En stor takk til Bergens Turnforening for god organisering og en fin ramme rundt konkurransen. Resultater finner du her: FIG 1 TK 2026
|
|
|
|
|
|
Invitasjon til forskningsprosjekt – REDs
|
|
|
|
Norges idrettshøgskole inviterer klubber og utøvere til å delta i forskningsprosjektet «Sammen for å forebygge REDs» (Relative Energy Deficiency in Sport). Målet er å øke kunnskapen om lav energitilgjengelighet i idrett og bidra til bedre helse, trivsel og prestasjon blant utøvere. Deltakelse innebærer enkel oppfølging og gir viktig innsikt som kan bidra til å forebygge helseutfordringer i idretten. Les mer om prosjektet her.
|
|
|
|
|
|
Har du tatt dommerattesten?
|
|
|
|
Dommerattesten er en kort, digital test som styrker kompetansen rundt trygg barneidrett, kommunikasjon og fair play. Vi oppfordrer alle dommere til å gjennomføre. Testen ble lansert i 2024, og vi oppfordrer alle nye dommere (og erfarne) til å ta testen dersom du ikke allerede har gjort det. Les mer om dommerattesten her
|
|
|
|
|
|
Forbundstinget 2026
|
På tinget fikk Ann-Helen Bjørnstad tildelt forbundets fortjenstemedalje i gull. Dette er en utmerkelse som blir tildelt personer som har gjort en formidabel innsats for turnsporten gjennom en lang periode. Gratulerer til Ann-Helen! Les mer: Heder og ære på Forbundstinget 2026
|
|
|
|
|
|